Met yoga train je zowel je lichaam als je geest. Lichaam en geest beïnvloeden elkaar. Door de oefening ontwikkel je fysieke kracht, souplesse en merk je dat dit doorwerkt in je mentale welbevinden. Yoga spreekt het zelf herstellend vermogen van je lichaam aan. Je voelt je energieker en veerkrachtiger.


Adem en adembeheersing?

In de yoga is het gebruik van de adem en de ademtechniek essentieel. Bij iedere oefening concentreren we ons op zowel de adem als de beweging. Het maakt dat je jezelf ervaart als één geheel en het brengt de geest tot rust. Het dieper ontspannen ontstaat dan vanzelf.

 

Waarom?

Er wordt iedere dag veel van ons gevraagd. Zo hebben we zorgtaken, werktaken en sociale verplichtingen… Het gaat maar door. Hoe houd je je energie op pijl? En hoe zorg je voor rust en ontspanning voor jezelf? Op de yogamat werk je aan een vitaal sterk lichaam en leer je beter te ontspannen.

Fysieke en mentale effecten van yoga

Yoga vraagt om geduld en liefde voor jezelf. De fysieke effecten kunnen onder andere zijn: meer ontspanning, stabiliteit en souplesse van spieren/gewrichten. Je ontwikkelt meer spierkracht en energie. Daarnaast krijg je een betere doorbloeding en stoelgang. 

Ook heeft yoga voordelige mentale effecten, deze kunnen onder andere zijn: innerlijke rust, vertrouwen, doorzettingsvermogen, aanpassingsvermogen, standvastigheid, acceptatie maar ook de groei van optimisme.