Mindfulness betekent met volledige aandacht aanwezig zijn in het hier en nu. Mindful leven is het tegenovergestelde van leven op de automatische piloot. Door Mindfulness leer je stilstaan bij het huidige moment en minder belangrijke dingen los te laten. Je leert meer genieten. Ook ontwikkel je nieuwe vaardigheden om met onplezierige ervaringen om te gaan. Zo heb je meer grip op je leven en minder last van stress, spanning of angst. Je leert meer in het hier en nu te zijn, zonder het direct te willen veranderen of erover te oordelen.

Voor wie?

Voor iedereen die bewuster wil leven en daardoor de kwaliteit van zijn leven wil verbeteren. De training is geschikt als je beter wil omgaan met stress, spanning, piekeren, onrust, angst, somberheid of pijn. Ook als je het idee hebt dat je geleefd wordt in deze snelle maatschappij en meer wil genieten van het moment. Je hebt geen meditatie ervaring of speciale fysieke vaardigheden.

Effecten die mensen noemen:
  • Meer ontspanning
  • Meer genieten
  • Meer in balans
  • Bewuster leven
  • Beter (in)slapen
  • Meer zelfvertrouwen
  • Vermindering van angst
  • Vermindering van stress
  • Meer zelfacceptatie
  • Beter beslissingen kunnen nemen in moeilijke situaties
  • Meer grip op het leven
  • Herkenning van, en andere omgang met negatieve gedachten en gevoelens
  • Minder piekeren
Wetenschappelijk onderzoek

Ruim 30 jaar geleden is Dr. Jon Kabat-Zin aan de universiteit van Massachusetts, gestart met het ontwikkelen van de Mindfulness methode. Inmiddels zijn er jaren van uitvoering en (internationaal) onderzoek verstreken en wordt Mindfulness op vele gebieden toegepast.

Zo is aangetoond dat het werkzaam is bij het omgaan met pijnklachten en ziekte, vermindert het slaapproblemen en is effectief bij het behandelen van angst en depressie. Verder wordt Mindfulness steeds meer ingezet voor professionals in diverse beroepsgroepen om stress en kans op burnout te verminderen. Ook bij kinderen wordt Mindfulness gebruikt om hun concentratie te versterken en hun zelfvertrouwen te vergroten. Meer informatie over wetenschappelijk onderzoek van Mindfulness kun je onder ander vinden op: www.radboudcentrumvoormindfulness.nl

Mindfulnesstrainingen MindfulnessInMotion Arnhem-Noord

Mindfulness volwassenen

In de Mindfulnesstraining worden oude vormen van meditatie en bewegingsoefeningen (yoga), gecombineerd met moderne psychologische inzichten. Het uitgangspunt van mindfulness is leren door te ervaren, stil staan bij wat je doet, voelt en denkt. Je krijgt praktische handvaten om beter om te gaan met stress en piekeren. 

Meer informatie

Mindfulness individueel

Voor deelnemers die de Mindfulnesstraining wel willen volgen, maar liever niet in een groep. Of voor deelnemers die door bijvoorbeeld werk niet op het geplande tijdstip kunnen, is er een individuele training mogelijk. Ook bij deze training wordt het wetenschappelijk onderbouwde protocol gehanteerd.

Meer informatie

Compassietraining

Mindfulness betekent aanwezig zijn bij alles wat er is. Heartfulness gaat nog een stapje verder; het gaat over compassie, over het ontwikkelen van een milde en vriendelijke houding ten opzichte van jezelf en van anderen. Door compassie te trainen kun je werken aan ‘heartfulness’.

Meer informatie

Vervolgtrainingen

Je hebt vast gemerkt dat mindfulness onderhouden en integreren in je leven een proces is dat voortdurend aandacht vraagt. Heb jij bij MindfulnessInMotion een 8-weekse training gevolgd en wil je samen met anderen de draad weer oppakken? Bekijk dan hier onze mindfulness vervolgtrainingen. 

Meer informatie

Mindfulness voor kinderen

Tijdens de Mindfulnesstraining leren kinderen zich bewuster te worden van wat zij voelen in hun lichaam, hun emoties en gedachten. Zij worden zich beter en sneller bewust van hun eigen stress, afleidbaarheid, boosheid, impulsen enz.. Door meditatie helpt dit de kinderen beter te ontspannen en aandachtiger te zijn.

Meer informatie

Mindfulness voor jongeren

Het leven gaat snel, er zijn veel prikkels, onrust en jongeren kunnen het gevoel dat ze voortdurend online horen te zijn. Jongeren leggen de lat hoog, hebben last van piekeren of weinig zelfvertrouwen. Dit kan leiden tot slecht slapen en moeilijk ontspannen. Daar kan mindfulness bij helpen!

Meer informatie